Gaan steden goed om met hun water?

City Blueprint legt stad langs de lat

6 november 2012Onderzoek

De groei van de wereldbevolking zal zich voor negentig procent in de steden voltrekken. Volgens de VN neemt de behoefte aan water snel toe en is waterschaarste een mondiaal probleem. KWR helpt steden met een quick scan die aangeeft wat ze goed en minder goed doen met water.

In 2010 start Kees van Leeuwen bij KWR met het onderzoek naar stedelijk water.

Samen met collega’s brengt hij de duurzaamheid van de stedelijke waterketen van de stad Rotterdam in kaart, waarna Maastricht en Venlo volgen. Hij wordt gegrepen door het onderwerp als hij de internationale uitdagingen bestudeert:

Het Wereld Economisch Forum beschouwt de watervoorziening dan ook als een van de vijf grootste mondiale risico’s.

City Blueprint

Van Leeuwen maakt van dertien steden – van Oslo tot Dar Es Salaam – een zogenaamde City Blueprint, een beoordeling van de duurzaamheid van de stedelijke waterketen gebaseerd op 24 indicatoren. Zijn belangrijkste conclusie: “De grote diversiteit in de duurzaamheid van steden biedt enorme kansen. Steden kunnen veel van elkaar leren. Het implementeren van best practices leidt pas echt tot ‘blauwe’ steden.” Daarbij speelt de inzet van bewoners een grote rol. Van Leeuwen: “People matter, blijkt uit ons onderzoek. Mensen veroorzaken de problemen, maar zorgen ook voor oplossingen. Voor duurzame steden heb je een proactieve bevolking en industrie nodig. Zij moeten samen met overheden concrete doelen formuleren en kennis delen. Alleen als we dat doen en innovatie stimuleren, lukt het ons om binnen tien tot twintig jaar de dreigende waterschaarste in en rondom steden af te wenden. Peter Brabeck-Letmathe, voorzitter van de Raad van Bestuur van Nestlé zei het recent heel duidelijk: We will fail to feed the world until we fix the water crisis.”

Wereldwijde belangstelling

Onder meer naar aanleiding van het IWA World Water Congress in Busan krijgt KWR meer verzoeken om het waterverbruik van steden, waaronder Melbourne, in kaart te brengen.