Watershare®-partners aan het woord

“Een sneller, completer en beter beeld van bestaande kennis”

17 oktober 2012Netwerken

Binnen Watershare® delen kennisinstituten uit de hele wereld – onder meer via de online toolsuite – hun expertise, ervaring en netwerken op het gebied van gezond drinkwater, duurzaamheid, watertechnologie, het managen van de assets en watersystemen. Het Belgische VITO, onderzoekscentrum voor natuurlijke hulpbronnen en een van de eerste partners van Watershare®, is enthousiast over de uitwisseling van tools. Directeur Roger Dijkmans: “Eerder gebeurde dit ook, maar dan vaak op ad hoc-basis. Watershare® heeft de ambitie om deze uitwisseling op een meer gestructureerde en kwaliteitsvollere manier te laten verlopen.”

Net als KWR – initiatiefnemer van Watershare® – is VITO voorstander van het opbouwen van internationale kennisnetwerken en het gezamenlijk, over grenzen heen, aanpakken van problemen in de watersector. Het Watershare®-concept sluit hierbij goed aan, aldus Dijkmans. “Als een onderzoeksgroep een probleem wil oplossen, wordt in het kennisnetwerk gezocht naar een instrument dat hierbij kan helpen. Dankzij Watershare® is het mogelijk een sneller, completer en beter beeld te krijgen van de tools die er zijn. Zo kunnen we onze onderzoeksvragen en die van klanten in België nog beter beantwoorden.”

watershare-tools

Structuur voor kennisuitwisseling

Ook het Noorse SINTEF is Watershare®-partner. Executive Vice President Torstein Haarberg: “De decision support tools van Watershare® zijn erg gebruiksvriendelijk en laten goed zien welke kennis en expertise KWR op verschillende terreinen in huis heeft.” Seockheon Lee, hoofd van het Center for Water Resource Cycle in Zuid-Korea, maakt tijdens een bezoek aan KWR nader kennis met Watershare®. “Een goed georganiseerde structuur voor kennisuitwisseling tussen landen is erg belangrijk. Het is mooi om te zien dat KWR daarin een leidende rol pakt.”

Halen en brengen

Een van de Watershare®-tools die VITO wil inzetten, is de Groundwater Monitor. Dijkmans: “Deze tool heeft duidelijk een aantal pluspunten ten opzichte van onze eigen instrumenten. Omgekeerd hebben wij ook instrumenten ontwikkeld die we in de toekomst mogelijk aan Watershare® kunnen toevoegen.” Ook Lee ziet mogelijkheden: “Werkelijke kennisdeling vraagt om tweerichtingsverkeer. Niet alleen kennis transporteren, maar ook feedback ontvangen; halen én brengen. Als je dat goed regelt, dan vind ik Watershare® een erg aantrekkelijk concept.”