Kennisgroep Kennismanagement

12 april 2012Organisatie

Hoe is het om bij KWR te werken? Twee medewerkers van de kennisgroep Kennismanagement – sinds begin 2012 een zelfstandige kennisgroep binnen KWR – aan het woord.

Andrew Segrave, onderzoeker team Kennisnetwerken en Toekomstverkenningen:

“Ik ben hier als stagiair binnengekomen en werk nu alweer 8 jaar voor KWR. Ik kom oorspronkelijk uit Australië en heb in veel landen gewerkt: een afstudeerproject in India, een milieucampagne in Groenland, promotieonderzoek in Japan, Brazilië en Ghana, en nu als gastonderzoeker 2 dagen per week in Oostenrijk voor het International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA). Het mooie van KWR is dat het een multidisciplinair instituut is, je kunt dus gemakkelijk overstappen en je eigen plek vinden binnen de organisatie. Voor een deel kun je ook je eigen werkpakket vormgeven; dat is motiverend en soms lastig tegelijkertijd.”
“Ik houd me bezig met het onderzoek over mogelijke toekomsten: ik ontwikkel methodes voor toekomstverkenning en strategische planvorming en signaleer trends. Dit is belangrijk om tijdig in te kunnen spelen op kansen en risico’s. De afgelopen jaren is er bij KWR veel veranderd. Toen ik binnenkwam, was ik de eerste die slecht Nederlands schreef; nu zijn de buitenlanders niet meer op 2 handen te tellen. Er zijn ook meer jonge mensen bijgekomen. Wat betreft mijn eigen toekomst: ik wil waterbedrijven graag ondersteunen bij het maken van strategische plannen en de toekomstverkenningen nog systematischer aanpakken.”

Adriana Hulsmann en Andrew Segrave

Adriana Hulsmann, team Europa:

“Europa is al lange tijd mijn werkgebied. Ik heb inmiddels een behoorlijk netwerk en dat zet ik in voor KWR. Ik houd ervan om creatief bezig te zijn, oplossingen te zoeken, dingen aan elkaar te knopen. Dat is wat ik dagelijks doe: kansen voor projecten signaleren en dan bouwen, vanaf het begin. Wie halen we erbij, hoe valt het politiek, welke strategie passen we toe? Soms is het lastig om onze ambities en die van Europa te verenigen. Ook dan moet je creatief zijn en zaken in elkaar schuiven.”

“Over een paar jaar stop ik bij KWR, maar dan hou ik niet op met werken. Er zijn nog zo veel dingen die ik interessant vind. Het werk van de Reststoffenunie en de Grondstoffenfabriek bijvoorbeeld. Ik ben wel al bezig om mijn netwerk over te dragen aan collega’s. We werken met een prettig team nu, zijn een geoliede machine. Ik wil dan ook, voordat ik vertrek, eerst nog een paar mooie projecten binnenhalen!”