Kennisgroep Waterkwaliteit en Gezondheid

18 juni 2012Organisatie

Hoe is het om bij KWR te werken? Twee medewerkers van de kennisgroep Waterkwaliteit en Gezondheid aan het woord.

Goffe Elsinga, analist Laboratorium voor Microbiologie:

“Ik werk nog maar kort bij KWR en in de watersector. Hiervoor zat ik in de medische hoek: ik werkte bij een bedrijf dat antilichamen tegen infectieziektes ontwikkelde. Bij KWR had ik meteen een goed gevoel. In het lab werken we met een hechte club mensen die ook buiten werktijd met elkaar omgaan. Het werk zelf is heel divers. Ik ben vooral geïnteresseerd in moleculaire technieken, waarmee je bijvoorbeeld verschillende stammen van een bacteriesoort in water kunt typeren. Zo kun je achterhalen of er pathogene stammen voorkomen die ook bij patiënten zijn gevonden. Met dit werk draag ik dus ook weer bij aan de volksgezondheid.”

“Het interessante aan KWR is dat hier veel verschillende en ook geavanceerde technieken worden gebruikt. De komende tijd wil ik graag alle klassieke microbiologische en moleculaire technieken die bij KWR worden ingezet, onder de knie krijgen. Verder vind ik de samenwerking met de onderzoekers leuk en leerzaam. Ik ben niet alleen in het lab bezig, maar verwerk ook resultaten, interpreteer ze en denk mee in het onderzoek.”

Edwin Kardinaal en Goffe Elsinga

Edwin Kardinaal, onderzoeker & teamleider Microbiologische Gezondheid en Waterkwaliteit:

“Ik was werkzaam in de advieswereld en werkte samen met KWR aan een project op het gebied van de snelle detectie van blauwalgen in oppervlaktewater. Tijdens dat project merkte ik dat het toegepaste wetenschappelijk onderzoek me trok. Kort daarna kon ik bij KWR aan de slag. Wat ik leuk vind, zijn de vragen: die veranderen steeds, geen 2 opdrachten zijn hetzelfde. Tot dusver werk ik vaak aan relatief korte onderzoekstrajecten. Ik zou graag een keer een groot Europees onderzoek willen doen op het gebied van blauwalgen, en andere zwemwaterparameters, en moleculaire technieken.”

“In mijn functie heb ik veel contact met klanten. De combinatie van inhoud en zakelijkheid ligt me goed. Ik zie het als een van mijn missies om het team daarin mee te nemen. We hebben een gezellig team met veel potentie. Ik verwacht dat we nog veel mooie projecten kunnen doen, samen met de collega’s van het microbiologisch lab, met wie we nauw samenwerken. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld bezig met projecten die binnen de drinkwatersector op de nodige aandacht kunnen rekenen, zoals biologische ontijzering en biologische activiteit van drinkwater in het leidingnet.”