Kennisgroep Watersystemen en Technologie

11 april 2012Organisatie

Hoe is het om bij KWR te werken? Twee medewerkers van de kennisgroep Watersystemen en Technologie aan het woord.

Koen Zuurbier, onderzoeker team Geohydrologie:

“Sinds bijna 3 jaar ben ik bezig met mijn promotieonderzoek bij KWR. Mijn hoogleraar aan de VU, zelf ook verbonden aan KWR, wees me destijds op deze mogelijkheid. Ik was direct enthousiast omdat het onderwerp ‘zoet water’ me erg aanspreekt. Het is een belangrijk thema voor de toekomst en ik ken het uit de praktijk: mijn ouders hebben een glastuinbouwbedrijf dus de watervoorziening was altijd al een onderwerp bij ons thuis.”

“Nu ik al een tijd bij KWR rondloop, raak ik naast mijn onderzoek steeds meer betrokken bij andere projecten. De wisselwerking tussen theorie en praktijk is erg leerzaam: wat ik leer in het onderzoek, pas ik direct toe in andere projecten, en andersom geven de vragen uit de praktijk richting aan mijn onderzoek. Mijn dagen zijn heel afwisselend: ik werk in het veld, op het lab, ben aan het modelleren, schrijven of overleggen. Allemaal met als doel meer kennis richting de praktijk te brengen. En natuurlijk mijn proefschrift af te ronden!”

Frank Oesterholt en Koen Zuurbier

Frank Oesterholt, senior-onderzoeker team Industrie, Afvalwater & Hergebruik:

“Ik heb altijd belangstelling gehad voor water vanwege de maatschappelijke relevatie van een goede watervoorziening. In mijn tijd als procestechnoloog bij een waterbedrijf was ik dan ook altijd erg trots op ons eindproduct. Het mooie van het werk bij KWR is dat je dichter op beslissingen zit, meer invloed hebt. Je kunt echt iets betekenen voor bedrijven en voor de sector als geheel. Ons team is relatief klein, waardoor we ook allemaal meedenken en -beslissen over projecten. De onderwerpen zijn gevarieerd en ik heb veel contact met klanten.”

“Sinds een aantal jaar zit ik ook in de Ondernemingsraad, iets wat ik iedereen kan aanraden. Je leert de organisatie beter kennen, weet wat er speelt en waarom. Ik ga nog steeds elke dag met plezier naar mijn werk. De sfeer binnen ons team en KWR is heel goed. In de toekomst zou ik meer onderzoek naar Legionella willen doen. Het paradoxale is dat dergelijk onderzoek lastig blijkt te financieren, terwijl er wel veel maatschappelijke kosten worden gemaakt om vermeende risico’s tegen te gaan.”