Een nieuw gebouw voor KWR

Ontwerp en inrichting technische ruimten vastgesteld

19 december 2012Organisatie

Na een goede voorbereiding door een team van KWR-medewerkers met praktijkkennis, de werkgroep Technische Ruimten, worden ontwerp en inrichting van de nieuwe laboratoria van KWR vastgesteld.

De inrichting van de nieuwe laboratoria is slim en persoonlijk

Edward de Vette van bureau S+B is ingehuurd om de inrichting van de laboratoria vorm te geven, onder meer omdat hij en zijn collega’s volgens Ronald Italiaander van de werkgroep Technische Ruimten van KWR ‘slimme oplossingen wisten te bedenken’. Gevraagd naar voorbeelden vertelt De Vette: “We hebben verschillende handige oplossingen bedacht. Het zit in grote en kleine dingen. De grote en kleine slangen die in de laboratoria worden gebruikt, nemen veel ruimte in. Daarvoor hebben we een inloopkast gemaakt. We hebben daarnaast gezorgd voor zo min mogelijk geluidsoverlast van machines. Maar ook de plaats van tafels en kasten is belangrijk.”

30A_lab59

Kostenbesparing

De Vette en zijn team hebben de KWR-medewerkers met kritische vragen aan het denken gezet over de werkprocessen en de ideale manier waarop ze zouden willen werken. “Je bent gewend om dingen op een bepaalde manier te doen, omdat je dat altijd al zo gedaan hebt. Wij zijn gaan doorvragen totdat ze de gebruikelijke manier van denken loslieten en hun gedachten lieten gaan over hoe ze het zouden willen.”

Al in het stadium van het Voorlopig Ontwerp van het gebouw is S+B ingeschakeld om de eisen en wensen ten aanzien van de labs vorm te geven. Dat is verstandig, volgens De Vette: “In veel gevallen komt de inrichting van labs pas later in het proces. Doordat bedrijven er laat over gaan nadenken, kunnen de kosten van de inrichting tegenvallen. Doordat we nu zo vroeg zijn begonnen en slim nadenken over hoe we het gaan doen, kunnen we kosten besparen.”

30A_lab77

Identiteit

Tot voor kort waren laboratoria “niets uitstralende, technische ruimten,” volgens De Vette. Maar daar is een kentering in gekomen. Steeds meer bedrijven beseffen dat hun medewerkers zich ook in het laboratorium prettig moeten voelen om optimaal te kunnen werken. De Vette heeft de identiteit van KWR vertaald in strakke, functionele en minimalistische meubels. “Diezelfde lijn zit in de rest van het gebouw. Doordat de identiteit en uitstraling van KWR zelfs in de laboratoria is terug te vinden, wordt de werkomgeving persoonlijker, zodat mensen zich op hun gemak voelen.”