Een nieuw gebouw voor KWR

Voorlopig ontwerp nieuwbouw klaar

10 mei 2012

De eerste ontwerpfase van de nieuwbouw van KWR is afgerond. Het Ontwerpteam, bestaande uit de architect, installateur, constructeur en bouwfysicus, heeft de ontwerpopgave uitgewerkt tot een eerste conceptontwerp. In de volgende ontwerpfase wordt dit concept getoetst op haalbaarheid en wenselijkheid.

Medio 2014 krijgt KWR een nieuwe kantoor, dat gebouwd wordt op eigen terrein. Een modern, multifunctioneel gebouw dat voldoet aan de laatste eisen op het gebied van duurzaamheid en inpassing in de omgeving. Gericht op samenwerking, kennisdelen en innovatie.

71_archirect

Wim van Vierssen, CEO van KWR: “Een nieuw kantoor bouw je niet zomaar, daar denk je goed over na. Dat hebben we dan ook gedaan, samen met onze aandeelhouders en medewerkers. Met dit nieuwe gebouw laten we zien dat de combinatie van bedrijfsmatig werken als kennisinstituut binnen een publieke doelstelling, heel goed mogelijk is.” Directiesecretaris Mireille Henst is projectleider Nieuwbouw. “Het is erg inspirerend om dit project voor KWR te mogen doen. Er werken hier zo veel deskundige mensen dat we niet zomaar een opdrachtgever zijn, maar eentje die zelf onderzoekt wat de beste oplossingen zijn in het nieuwe gebouw.”

Energie- én waterbesparing

In het Programma van Eisen speelt duurzaamheid een grote rol. “In het nieuwe gebouw besparen we 25% drinkwater, lozen we 60% minder water op het riool en besparen we 60% procent energie”, aldus Jos Boere, voorzitter van de werkgroep Duurzaamheid van KWR. Andere eisen die KWR aan het ontwerp stelt hebben onder meer te maken met de laboratoria.

Bekijk de interactieve presentatie van het voorlopig ontwerp van architect cepezed.